Veste bună pentru agenții economici din Republica Moldova. Serviciul Vamal a anunțat despre implementarea unor reforme noi care vor facilita activitatea oamenilor de afaceri. Este vorba despre reducerea numărului de acte necesare vămuirii, amânarea plăților vamale și Tariful Vamal Integrat al Republicii Moldova-TARIM. Ultimele două inițiative, aprobate în prima lectură de Parlament, fac parte din seria de soluții promovate în cadrul Campaniei Updape. Acestea au fost prezentate la Bălți, în cadrul unei sesiuni de informare pentru agenții economici, organizată de Serviciul Vamal cu suportul Programului USAID BRITE.
Serviciul Vamal propune ca toate actele necesare pentru completarea declaraţiei de vămuire să fie plasate în regim online pe platforma Tarim, care funcţionează pe site-ul instituţiei. În acest fel, importatorii nu vor mai fi obligaţi să prezinte acte la toate instituţiile care trebuie să avizeze marfa importată. Prin adoptarea versiunii actualizate TARIM, oamenii de afaceri vor avea acces, cu un singur click, la o informație exhaustivă și sistematizată. Partea principală a elaborării unui nou TARIM este aceea că el va deveni obligatoriu și transparent.
Totodată, amânarea plăților vamale va permite agenților economici să obțină facilitarea operațiunilor vamale și să deblocheze mijloace financiare considerabile pe care le vor putea reinvesti în afacere. Pentru început, de această reformă vor beneficia întreprinzătorii care au statut de agenți economic autorizați. Ei vor putea achita plățile vamale în termen de 10 zile de la efectuarea importului.
În prezent, agenţii economici sunt obligaţi să vireze în avans banii pentru achitarea taxelor de import, pentru a putea depune declaraţia de vămuire. În cazul în care aceştia nu reuşesc, mărfurile sunt reţinute în vamă şi sunt aplicate amenzi.
Cât despre reducerea numărului de acte necesare vămuirii, Inspectorul Principal al Secției Proceduri Simplificate, Lidia Ababii, spune reforma îi va ajuta pe oamenii de afaceri să selecteze actele pentru import sau export și să facă economii mari de timp.
„Până în prezent nici un act normativ emis de Serviciul Vamal sau alte acte legale nu prevedeau expres lista exhaustivă a actelor necesare la momentul vămuirii mărfilor, provenite dint tranzacțiile economice externe. Este vorba despre factura invoice, documentele de transport, în acest caz TIR, CMR sau alt transport și actul permisiv, dacă norma legală prevede ca acest tip de marfă să aibă careva licențe sau autorizații. În primul rând nu mai sunt necesare foarte multe acte. Trebuiau să meargă la diverse autorități publice pentru a cere certificate, autorizații, premise. A fost dată o listă exhaustivă, cu un număr de acte minim obligatorii”.
Participanții la sesiunea de informare au salutat inițiativa.
„Activăm împreună cu vama mai mult de 20 de ani. În ultimii ani am observat că relațiile cu vama devin tot mai ușoare, iar facilitățile care ni le oferă organele vamale sporesc activitatea noastră în domeniul exportului și importului. Exportăm în mai multe țări, în Ruisa, Ucraina și România. Facilitățile prezentate dau posibilitatea de a economisi mult timp”.
Modificările sunt incluse în politica bugetar-fiscală pentru anul 2016 şi vor intra în vigoare după ce Parlamentul va aproba documentul în lectură finală.
Sesiunea de informare „Reforme în domeniul vamal și de facilitare a comerțului” au fost organizate în incinta birourilor vamale Bălți, Chișinău, Comrat și Ungheni.
REPORTER: NATALIA TOCARCIUC
IMAGINE: CORNELIU VIERU
MONTAJ: IURIE BOLD


Cmentariile sunt închise